Skocz do zawartości

Zaloguj przez Facebook Rejestracja

Najnowsze tematy

Wyświetl nową zawartość »

Śladem zaginionych torów - Film


349 odpowiedzi w tym temacie

#281 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 26 sierpień 2013 - 20:13:11

Należy pamiętać, że nadal wszystko co niemieckie spotyka się z wielką niechęcią.

 

W sprawie wschodniego nabrzeża portu.

Z tego co wiem, to do zeszłego roku szyny znajdowały się częściowo zalane asfaltem (kto zezwolił na zalewanie  torów?!). Na całej długości od stoczni do okolic kapitanatu. Gdzie te szyny się podziały? Został tylko mały odcinek jako atrakcja turystyczna, a tymczasem, można było szyny zostawić na całej długości i powrócić do funkcji transportowej i turystycznej. Inna sprawa to, czy szyny nadal leżą na terenie stoczni. Jeżeli nie i właściciel nie zgadza się na przejazd, można by je położyć równo z poziomem ulicy Portowej i dalej Bulwarem Portowym do latarni. Ale nie, nikt nie pomyślał i dojazdu brak.

 

Druga sprawa, nabrzeże zachodnie. Tory jeszcze są, ale są nieprzejezdne. Na torach przy elporcie (od aukcji aż do żurawika) parkują auta, a między murem a punktem gastronomicznym ktoś założył trawnik, tak, że nie widać torów. Zresztą nie wiadomo, czy one tam jeszcze są. Dalej tory pięknie udrożnione, ale jak wyżej wspomniano jest przeszkoda w postaci skrzyżowania z szynami "kutrowymi". Druga nitka torów, ta na cyplu to ruina, rozjeżdżana przez samochody.

 

Doprawdy, zadziwia mnie niekompetencja urzędników!

 

 

Jak wiadomo nie unika uwadze plan infrastruktury drogowej budowy tzw. „ronda” w Ustce. Na tym polu również dochodzi do zaniedbań czyli do wyburzenia historycznego obiektu kolejowego (warsztatu wąskotorowej parowozowni). Dawniej służyło miejscowej ludności jako połączenie kolejowe na liniach wąskotorowych ze Smołdzinem do 1945 roku. W tym samym roku wojska Sowieckie dokonały grabieży torów kolejowych na całym pomorzu. Najbardziej niepowtarzalnym historycznie z obiektów kolejowych w Ustce jest to iż dosyć trudno jest ocenić ile jeszcze takich ocalało? Zapewne zadziałała tutaj uśpiona fantazja ludzi na stanowiskach gdyż nie doszli do tej samej konkluzji zrobienia z tego miejsca "Muzeum" lub czegoś na rzecz  mieszkańców Ustki. 

Dworzec_PKP_USTKA_23.jpg

 

Nawet znalezienie w stogu siana przysłowiowej igły może stanowić początek.

 



#282 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 04 wrzesień 2013 - 10:32:31

Należy pamiętać, że nadal wszystko co niemieckie spotyka się z wielką niechęcią.

 

W sprawie wschodniego nabrzeża portu.

Z tego co wiem, to do zeszłego roku szyny znajdowały się częściowo zalane asfaltem (kto zezwolił na zalewanie  torów?!). Na całej długości od stoczni do okolic kapitanatu. Gdzie te szyny się podziały? Został tylko mały odcinek jako atrakcja turystyczna, a tymczasem, można było szyny zostawić na całej długości i powrócić do funkcji transportowej i turystycznej. Inna sprawa to, czy szyny nadal leżą na terenie stoczni. Jeżeli nie i właściciel nie zgadza się na przejazd, można by je położyć równo z poziomem ulicy Portowej i dalej Bulwarem Portowym do latarni. Ale nie, nikt nie pomyślał i dojazdu brak.

 

Druga sprawa, nabrzeże zachodnie. Tory jeszcze są, ale są nieprzejezdne. Na torach przy elporcie (od aukcji aż do żurawika) parkują auta, a między murem a punktem gastronomicznym ktoś założył trawnik, tak, że nie widać torów. Zresztą nie wiadomo, czy one tam jeszcze są. Dalej tory pięknie udrożnione, ale jak wyżej wspomniano jest przeszkoda w postaci skrzyżowania z szynami "kutrowymi". Druga nitka torów, ta na cyplu to ruina, rozjeżdżana przez samochody.

 

Doprawdy, zadziwia mnie niekompetencja urzędników!

http://forum.gp24.pl...7343/?p=1245036



#283 ~IMT~

~IMT~
  • Goście

Napisano 09 wrzesień 2013 - 14:53:37

                PRZEBUDZENIE

 

Wszystko co Niemieckie budzi niechęć). Ale myślę, że to kierowanie się niechęcią otworzy wam oczy ze snu. Czy przez niechęć możecie kierować się przysłowiowym kompasem? Jeśli TAK to poprowadzi was fałszywą drogą. Gdyż do dzisiaj rezultatem niechęci jest dezorientacja i wielki bałagan. Czy tego szukacie??? Jeżeli wasz plan niechęci podkreśla samowole budowania na torach, nieznanych autorytetów/ osób niepowołanych z brakiem kontroli. W tym senniku wpiszcie sobie BAŁAGAN.

 



#284 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 13 wrzesień 2013 - 00:29:58

Czy w związku z budową ronda znów zabraknie chęci na zrobienie pobocza dla pieszych i rowerzystów?

 

Przypomnę tylko, że wiosną, kiedy zrobiono pas dla skręcających do bazy paliwowej w Grabnie zabrano pobocza, tak, że rowerzyści w zasadzie zmuszeni są jechać prawie że rowem!

 

Moje pytanie jest takie, czy właściciel dyskontu zamierza zachować asfaltowe pobocze, czy przesunąć je jeszcze bardziej pod las? A może warto zrobić po OBU STRONACH chodniki i ścieżki rowerowe z przejściami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów?

 

Przypominam, że ulicami Ogrodową i Słupską biegnie pieszy szlak turystyczny żółty i czerwony do Wodnicy, oraz Międzynarodowy Nadmorski Szlak Rowerowy, który oprócz ulicy Ogrodowej i kawałka Słupskiej skręca na zaniedbaną ulicę Sportową.

 

Proszę rozwiązać problem poboczy, chodników i ścieżek rowerowych przy przyszłym dyskoncie oraz przy stacji benzynowej koło Grabna!

 



#285 ~VERITAS~

~VERITAS~
  • Goście

Napisano 12 październik 2013 - 10:58:20

kreis2_1.gif

 

uekarte_ruegenwalde_schlawe_1.jpg

 

Schlawe_1_1.jpg



#286 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 14 październik 2013 - 16:21:02

PRUSKIE KOLEJE  <<KLIKNIJ INFO. LOGO



#287 ~IMT~

~IMT~
  • Goście

Napisano 16 październik 2013 - 13:31:47

Niemieckie_gazety_z_przed_1945_roku_Slaw

 

Dawne gazety i czasopisma mogą zawierać cenne wskazówki dla badacza

zajmującego się zagadnieniem pochodzenia rodzin. Na przykład wiele informacji zawierają

ogłoszenia. Niezwykle istotne są artykuły dotyczące powstania miejscowości

i ich nazw. Kilka przykładów takich artykułów podaję z dodatków do regionalnych

gazet powiatu sławieńskiego:

______________

Verzeichnis Pommerscher Zeitungen im Zettelkatalog der Universitätsbibliothek Greifswald

(http://www.ub.uni-greifswald.de/).

Die Geschichte des Zeitungswesens im Kreis Schlawe 29

z „Ostpommerschen Heimat”:

A. von Livonius, Ludność powiatów Miastko, Słupsk i Sławno po roku 1700,

A. von Livonius, Rejestr słupskich gospodarstw domowych około 1655 roku,

Eylert/Thilo, 110 lat list mieszczan słupskich,

G. Selke, Wioski wybrzeża wschodniopomorskiego,

z „Grenzzeitung”:

G. Fuhrmann, Inwentura w Mazowie w 1648 roku,

F.W. Papenfuss, Historia dzierżawców wieczystych z Postomina,

różne artykuły Karla Rosenowa, Martina Wehrmanna i innych.

2. Gazety państwowe

Należy rozróżnić gazety państwowe od wydawanych przez prywatnych wydawców.

Gazety państwowe w powiecie sławieńskim to: „Amsts-Blatt der preussischen

Regierung zu Köslin” i „Schlawer Kreisblatt”.

2.1. Dziennik Urzędowy

„Amts-Blatt der preußischen Regierung zu Köslin” (lub „Amtsblatt der

königlichen Regierung von Hinterpommern”) ukazał się po raz pierwszy w 1816 roku

i wychodził nieprzerwanie do roku 1945. Dla nas interesujący jest biuletyn publiczny.

Tu znajduje się ogłoszenie z 15 sierpnia 1816 roku:

Doktor medycyny pan Bütter z Darłowa (Rügenwalde) otworzył w Darłówku kąpielisko

morskie z natryskami ciepłymi i zimnymi na wzór kąpieliska w Bad Doberan. Korzystanie

z tych kąpieli zaleca się chorym z niedowładem kończyn, wykrzywieniami, wysypkami

skórnymi, podagrą i nerwowością. Zaleca się publiczności korzystanie z tego kąpieliska, tym

bardziej, że przełożony tej instytucji spełnia życzenia chorych i jest zdolnym lekarzem.

Pruskie Dzienniki Urzędowe znajdujące się Bibliotece Państwowej w Berlinie zostały

zmikrofilmowane. Problemem jest ogrom materiału informacyjnego. Ruth

Hoevel wynotowała w Marburgu wszystkie informacje dotyczące Kroniki Parafii

w Krągu. W naszym stowarzyszeniu „Pommerscher Greif e.V.” przygotowujemy projekt

kompleksowego przedstawienia danych dotyczących miejscowości. Poniżej znajduje

się przykład ujęcia jednego rocznika.

2.2. Dziennik Powiatowy (Kreisblatt)

„Schlawer Kreisblatt” ukazywał się od 1841 roku przypuszczalnie do roku

1935 u Henderssa w Koszalinie, drukowany u Dietleina w Sławnie. Zmikrofilmowano

jedynie roczniki od 1915 roku, które są w Państwowej Bibliotece w Berlinie. W Bibliotece

Uniwersyteckiej w Greifswaldzie znajduje się prawie komplet „Schlawer Kreisblatt”,

począwszy od 1843 roku. Komplet prawdopodobnie jest także w Archiwum

Państwowym w Słupsku.

 



#288 ~neon~

~neon~
  • Goście

Napisano 16 październik 2013 - 14:12:59

PRUSKIE KOLEJE  <<KLIKNIJ INFO. LOGO

Kolej wąskotorowa i jej rozwój Uzupełnieniem niewystarczającej gęstości dróg bitych i linii szerokotorowych na terenie kilku dawnych powiatów Pomorza Środkowego były linie kolei wąskotorowej.
Zaczęły się pojawiać na mapie sieci komunikacyjnej od połowy lat dziewięćdziesiątych XIX wieku (tab. 3, ryc. 2), budowane głównie przez spółki regionalne bądź przy pomocy kapitałów mieszanych, takze państwowych4. Łączna długość wąskotorówek na Pomorzu Środkowym wynosiła w 1900 roku 319 km, a do 1914 roku zwiększyła się o dalsze 192 km.
Sieć kolei wąskotorowej, zarówno pod względem długości, jak i wielkości przewozów pasazerów i towarów, miała największe znaczenie na krótko przed wybuchem I wojny światowej. Później, ze względu na częste zmiany podporządkowania oraz statusu prawnego, rola transportu kolejowego wąskotorowego zaczęła się zmniejszać.
Linie wąskotorowe powstawały na rozległych, pozbawionych miast obszarach rolniczych powiatów nadmorskich, w pierwszej kolejności kołobrzeskiego i słupskiego, nieco później lęborskiego, oraz rolniczo-leśnych terenach między Białogardem,
Koszalinem, Sławnem, Polanowem i Bobolicami. Linie nadmorskie budowano w okresie, gdy w gospodarstwach rolnych zaczęto stosować nawozy sztuczne oraz wprowadzano istotne zmiany w technologii upraw, mające na celu wzrost plonów.
W związku z tym, Ŝe w duŜych gospodarstwach rolnych na Pomorzu Środkowym uzyskiwano duze nadwyzki w produkcji zywności, pojawił się problem z ich sprzedazą i wywozem.
Głównym czynnikiem inspirującym lokalne środowiska do budowy własnych linii kolejowych stała się ustawa sejmu pruskiego o kolejach lokalnych z 27 lipca 1892
roku, która stwarzała mozliwości budowy lokalnych kolei prywatnych i samorządowych. Ustawa ta dotyczyła ogólnie linii kolejowych o znaczeniu miejscowym, zarówno
normalno-, jak i wąskotorowych. Na obszarze dawnej rejencji koszalińskiej koleje te były budowane i początkowo eksploatowane na rachunek właścicieli (powiatów
i osób fizycznych) głównie przez duze towarzystwa budowlane, będące tez generalnym dostawcą taboru. By zachęcić inwestorów do takich przedsięwzięć, utworzono Kleinbahnen-Fonds (Fundusz Małych Kolei), z którego mozna było częściowo
sfinansować budowę nowych linii kolejowych (Kowalski 1999). Głównymi zaletami kolei wąskotorowych, jak wskazywano, miały być: duza taniość w porównaniu z drogami kolejowymi o normalnym torze, lekkość i jednoczesna trwałość, zdolność do brania małych łuków i skrętów oraz stromych spadków, łatwość prowadzenia od nich odgałęzień w kazdym miejscu, mozliwość budowania linii stałych lub przenośnych, zdolność dotarcia do kazdego punktu. Za główną wadę zaś uznano fakt, ze przy zróznicowanym taborze nalezy przeładowywać towary w punktach stycznych z koleją normalnotorową.
———————
4 Np. trasy Słupsk–Dębnica Kaszubska, Koszalin–Nacław, Świdwin–Sławoborze, Wierzchowo–
–Drawsko, Janikowo–Drawsko–Świdwin, Okonek–Lędyczek, Barwice–Juchowo (Lindmajer
1981).

KOLEJE_WASKOTOROWE_NA_POMORZU.jpg



#289 ~Imperial root~

~Imperial root~
  • Goście

Napisano 21 październik 2013 - 16:39:16

Sukces budownictwa kolejowego miał miejsce w osiemnastym wieku, ale PKP cofnęło się bez wysiłku do tej epoki... To nie finanse, ale niechciejstwo...

 

 

Historia_polaczenia_kolejowego_Slawno_Us



#290 ~IMT~

~IMT~
  • Goście

Napisano 21 październik 2013 - 16:55:15

Czy Szwedzi wycofują się z budowy infrastrutury kolejowej tłumacząc (tym); swoją upadłością? Dbanie o strukturę kolejową jest korzystne i wpływa to na wartość społeczeństwa.

 

Zamieszczam tu fotografie ze Szwecji.

 

DSCN0319.jpg

 

DSCN0320.jpg

 



#291 ~neon~

~neon~
  • Goście

Napisano 23 październik 2013 - 14:08:22

http://www.inicjatyw...iala_Ksiega.pdf << Wszystko w temacie infrastruktury...

Fundusz_kolejowy.jpg

 

 



#292 ~VERITAS~

~VERITAS~
  • Goście

Napisano 23 październik 2013 - 15:23:20

zbyt.jpg



#293 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 13 listopad 2013 - 14:14:11

 



#294 ~Imperial root~

~Imperial root~
  • Goście

Napisano 15 listopad 2013 - 14:15:55

Brakujące dworce (STANIEWICE) widokówka.

 

 

Staniewice_dworzec_kolejowy.jpg



#295 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 18 listopad 2013 - 14:44:06

SMARDZEWO.jpg



#296 ~Imperial root~

~Imperial root~
  • Goście

Napisano 18 listopad 2013 - 14:45:45

Coccejendorf.jpg



#297 ~neon~

~neon~
  • Goście

Napisano 19 listopad 2013 - 16:13:13

Pruskie koleje HISTORIA<<KLIKNIJ.



#298 ~Gość~

~Gość~
  • Goście

Napisano 19 listopad 2013 - 16:15:03

PRUSKA_KOLEJ_ZELAZNA_1.jpg



#299 ~Autor: Tomek~

~Autor: Tomek~
  • Goście

Napisano 22 listopad 2013 - 13:13:57

REGION: Ustka (z niem. Stolpmünde) / Smołdzino (Schmolsin)

Rok budowy linii kolejowej: 1913 r.

HISTORIA: Linia zrabowana przez wojska Sowieckie w 1945 roku, tabor wraz z torami zagarnięto w głąb Rosji.

 

 

TYP: Kolej wąskotorowa; ROZSTAW OSI: 750 mm.

Rozkład jazdy: 1941 rok. (WZÓR).

 

 

schmolsin1941_1.jpg



#300 Smerf Maruda

Smerf Maruda

    Swojak

  • Użytkownicy zarejestrowani
  • PipPipPipPip
  • 12745 postów

Napisano 25 listopad 2013 - 15:23:36

1025904_341617262635756_774137702_o_1.jp

 

 

 

W tym miejscu, będzie budowany w 2014 r nowy basen rybacki, także co najwyżej kolej podwodna tu dojedzie . :)

 

IMG_0190+%25283%2529.JPG

 

 

 

IMG_0192+%25283%2529.JPG

 


 





Dodaj odpowiedź



  


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych